Ιατρικές Πληροφορίες
  

Η συμμετοχή στο Μαραθώνιο και οι κίνδυνοι για την υγεία

Πολλοί πιστεύουν ότι για μπορέσει κανείς να τρέξει  42 χιλιόμετρα και 195 μέτρα σε μια ημέρα και σε περίπου 4 ώρες σημαίνει ότι η υγεία του αθλητή βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο. Είναι όμως έτσι? Η ιστορία και το τραγικό τέλος του πρώτου Μαραθωνοδρόμου Φειδιππίδη ο οποίος ξεψύχησε  φτάνοντας στην Αθήνα φωνάζοντας το ιστορικό ‘Νενικήκαμεν’ και έχοντας διανύσει 42,195 χλμ. το 490 π.χ., είναι σε  όλους γνωστή.

 

 

Οι μαραθωνοδρόμοι που πεθαίνουν σε προπόνηση ή σε αγώνα συνήθως γίνονται πρωτοσέλιδα, επειδή αυτές οι τραγωδίες φαίνονται σε όλους να είναι πολύ ασυνήθιστες.

 

 

Μελέτες έδειξαν ότι για κάθε πέντε λεπτά τρεξίματος. ανά περίπου 1600 μέτρα μαραθωνίου απαιτείται μια 15-πλάσια αύξηση στην παραγωγή ενέργειας σε διάστημα πάνω από δύο ώρες. Ακόμη δρομείς που τερματίζουν στις τέσσερις ώρες και πέρα διατηρούν μια 10-πλάσια αύξηση στο μεταβολισμό τους. Τέτοιες εκτεταμένες ενεργειακές απαιτήσεις απαιτούν με τη σειρά τους από την καρδιοαναπνευστική λειτουργία, το ενδοκρινικό και το νευρομυϊκό σύστημα να λειτουργούν σε ένα αυξημένο επίπεδο για ένα ασυνήθιστο χρονικό διάστημα.

 

Είναι αρκετά προφανές ότι το τρέξιμο επηρεάζει την καρδιά, αλλά γνωρίζετε ότι μπορεί επίσης να αυξήσει το μέγεθος της καρδιάς; Το μέγεθος της καρδιάς μπορεί να διευρυνθεί όταν ένας αθλητής έχει εμπλακεί σε σκληρή σωματική άσκηση. Το σώμα αντισταθμίζει την αυξημένη ποσότητα αίματος που χρειάζεται για να αντλήσει σε όλο το σώμα με την αύξηση του μεγέθους του οργάνου, όπου προέρχεται. Η διευρυμένη καρδιά μπορεί να οδηγήσει σε αρρυθμία ή καρδιακή αρρυθμία, η οποία μπορεί, με τη σειρά της, να οδηγήσει σε καρδιακή ανεπάρκεια. Η διάγνωση αυτής της κατάστασης είναι δύσκολη -  όπως και είναι επίσης δύσκολο να εκτιμηθεί εάν η διευρυμένη καρδιά ενός αθλητή και τα παχύτερα τοιχώματα της προκαλούνται από την άσκηση ή είναι σημάδι κληρονομικής ασθένειας [πηγή: Allison].



 

 

Μια άλλη σπάνια αλλά δυνητικά θανατηφόρος κατάσταση είναι η υπονατριαιμία. Αυτό συμβαίνει όταν οι δρομείς πίνουν πάρα πολύ νερό κατά τη διάρκεια του αγώνα. Το σώμα χάνει ποσότητες νατρίου όταν ιδρώνεi, και πίνοντας πολύ νερό μειώνει τα επίπεδα του νατρίου ακόμα περισσότερο, γιατί απελευθερώνεται μέσω της ούρησης. Εάν ληφθεί πάρα πολύ νερού, οι μύες δεν θα μπορεσουν να συντονίσουν τις κατάλληλες ηλεκτρικές μεταδόσεις με την καρδιά σας, με αποτέλεσμα την αιφνίδια καρδιακή ανακοπή (SCA). Για να αποφευχθεί η υπονατριαιμία, είναι καλύτερο ο αθλητής να περιορίσει την πρόσληψη υγρών σε όχι περισσότερο από 384 με 798 ml ανά ώρα [πηγή: Galloway συνέντευξη].


 

 

Ακόμα και αν υποθέσουμε ότι το επίπεδο της φυσικής κατάστασης ορισμένων αθλητών τους απαλλάσσει από προβλήματα υγείας είναι απαραίτητο να γίνουν προληπτικές ιατρικές εξετάσεις για να αποκλιστούν οι παράγοντες κινδύνου που σκοτώνουν και τραυματίζουν τους δρομείς.

 

Η σωστή διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο. Μην υποθέσετε ότι μπορείτε να φάτε ή να πιείτε ό, τι θέλετε, γιατί το τρέξιμο θα κάψει τις θερμίδες – οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε κορεσμένο λίπος μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω καρδιακά προβλήματα.

 

 

Εκτός από αυτές τις απειλητικές για τη ζωή πτυχές του αθλήματος, υπάρχουν και άλλου είδους τραυματισμοί που προκαλούνται μέσω της έντονης άσκησης και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Οι περισσότεροι από αυτούς περιλαμβάνουν τραυματισμούς που προκαλούνται από την κατάχρηση ή την υπερβολική προπόνηση και μια σωστή προετοιμασία θα πρέπει να περιλαμβάνει τα απαραίτητα χρονικά διαστήματα ξεκούρασης.

 

 

Αυτοί είναι μερικοί από τους πιο κοινούς τραυματισμούς:

•μυϊκή δυσκαμψία και πόνος

•κράμπες, τράβηγμα, θλάση, διάστρεμμα μυών ή σκίσιμο των μυϊκών ινών

• τενοντίτιδα (φλεγμονή στους τένοντες)

•παραμόρφωση κνήμης

•άκανθας πτέρνας (συγκέντρωση ασβεστίου   στις πτέρνες)

•διάρροια, ναυτία, κούραση και αλλαγή διάθεσης

 

 

Διαβάζοντας τα παραπάνω θα μπορούσε να απορήσει κανείς τι είναι εκείνο που κάνει τους αθλητές να θέλουν να υποβάλλουν τον εαυτό τους σε αυτή τη διαδικασία?

 

 

Η απάντηση για όσους λαμβάνουν μέρος στους μαραθωνίους είναι απλά γιατί τους αγαπούν και για κάθε έναν ξεχωριστά, για κάθε αθλητή που τερματίζει, η ανταμοιβή των συναισθημάτων που προκαλεί αυτή η υπέρβαση, ιδιαίτερα στον κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας όπου ο τερματισμός ολοκληρώνεται με την είσοδο στο Παναθηναϊκό Στάδιο, είναι τόσο μεγάλη που εκμηδενίζει οποιονδήποτε παράγοντα κινδύνου.


 

 

Το ‘Νενικήκαμεν’ ακούγεται ‘σιωπηρά’ μέσα σε κάθε αθλητή ο οποίος για εκείνα τα μαγικά λεπτά του τερματισμού έχει κερδίσει την μεγαλύτερη προσωπική του μάχη. Αυτό το συναίσθημα είναι τόσο δυνατό που μεταδίδεται και στους θεατές που στηρίζουν με την παρουσία τους και το χειροκρότημα προς τους αθλητές και η προσωπική νίκη γίνεται νίκη για όλους.


 

 

Καλό τερματισμό σε όλους τους αθλητές του 30ου Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας.

« επιστροφή